Van strand naar sneeuw - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bregje Ramakers - WaarBenJij.nu Van strand naar sneeuw - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bregje Ramakers - WaarBenJij.nu

Van strand naar sneeuw

Door: Bregje

Blijf op de hoogte en volg Bregje

14 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Ik kan je vertellen dat Nieuw-Zeeland een land van uitersten is! Je kunt hier echt van alles doen:

In het noorden van het Zuider-eiland zijn we als eerste in Picton gestopt. Het was heerlijk weer dus besloten we om wat langer te blijven zodat we ook konden genieten van het weer. Maar niet alleen dat, want daar is ook een National Park: de Marlborough Sounds.
We zijn er doorheen gereden en we hebben een zeekajak-tour geboekt. We zijn langs de schitterende witte strandjes gekajakt en door het helder blauwe water...echt, het leek net zwambadwater! We hebben daar op de bodem nog een aantal pijlstaartroggen gezien en heel veel zee-egels en zee-slakken.

Na een aantal dagen Marlborough Sounds zijn we doorgereden naar het Abel Tasman National Park (benoemd naar de Nederlander die Nieuw-Zeeland ontdekt had...maar geen voet aan land durfde te zetten omdat de Maori er te angstaanjagend uitzag). We verlieten het intussen vreselijke weer in Picton en reden naar het zonnige warme weer in Motueka.
We besloten om in Abel Tasman een wandeling te maken. Dat was zeker de moeite waard! Schitterende uitzichten, mooie baaitjes, een lekker verfrissende wandeling door de bossen en in de verte de bergen van de Marlborough Sounds.
De tweede dag hebben we weer een kajaktour geboekt (omdat dat zo goed bevallen was). Deze keer gingen we helaas niet langs de kusten af maar moesten we hard werken om door de zee vooruit te komen met onze kajak. Al met al was het wel een erg gezellige groep en hebben we door een grot gekajakt, en hebben we van onze kajakken een zeilschip gemaakt: kajakken bij elkaar, zeil spannen tussen de peddels en zeilen maar!

Na deze 'overdosis' van zon, zee en strand hebben we maar besloten om door te rijden naar Franz Josef. Onderweg ook weer schitterende riviertjes die door de bergen kronkelen, veel schapen en koeien en je ziet het landschap steeds ruwer worden. We zijn nog gestopt bij de Pancake Rocks. Opgestapelde donkere rotsen (ziet eruit als een stapel pannekoeken). Om de lange rit te overbruggen zijn we gestopt in Greymouth en zijn we daar een nacht gebleven.

Richting Franz Josef konden we de gletsjers al zien! Echt een geweldig uitzicht want je rijdt langs de zee met de zon op je bol en in de verte zie je de besneeuwde (ijzige) bergen.
We hebben in Frans Jozef een helicopter vlucht gehad over de 2 gletsjers (Franz Josef en Fox). Op Fox gletsjer konden we even uit de helicopter stappen. Je hebt dan uitzicht op de hoogste berg van Nieuw-Zeeland (Mt Cook) en als je naar de andere kant kijkt zie je de zee!
Helaas was het weer echt aan het betrekken en hebben we nog getwijfeld over een gletsjer wandeling.
De volgende dag toch besloten om het te doen en gehaast naar de Fox gletsjer. Het regende echt pijpenstelen en het ijs van de gletsjer was kei hard geworden. We kregen ijspinnen onder onze schoenen en een stok voor je evenwicht. Hard stampend en door de stromende regen hebben we onze weg gebaand over de ijsgletsjer. Ondanks het weer was de wandeling echt de moeite waard en hebben we echt genoten!

Maar ik kan je vertellen dat we na die wandeling ook echt genoeg hadden van het pisweer. We hebben dus snel onze biezen gepakt en zijn wat meer het binnenland ingereden (de wolken blijven steken in de bergen aan de kust). Bij Lake Wanaka zijn we gestopt. We hebben daar een canyoning tour gedaan: abseilen, van hoge rotsen in het water springen, op je kont van watervallen af gleiden. Echt gelachen!
Ook hebben we daar nog een wandeling gemaakt door de bergen met uitzicht op Rob Roy Gletsjer.

Nu zijn we alweer in Queenstown. Ik denk het meest toeristische plaatsje van Nieuw-Zeeland. Iedereen blijft hier wat langer hangen om ook weer te feesten en om allerlei gedurfde activiteiten te ondernemen (bungeejumpen, raften enz.). Wij lassen hier ook even een pauze in en zullen hier ook wat langer blijven. We gaan waarschijnlijk raften een lange wandeling maken en natuurlijk ook een beetje feesten!

• 13 Februari 2008 - 23:26

Claartje:

Ben de eerste!!!

• 14 Februari 2008 - 07:30

Suus:

Waaaa jullie doen echt de meest geweldige dingen zeg!! Echt super gaaf! Super veel plezier nog daar en geniet van jullie laatste maand!
    XX

• 14 Februari 2008 - 08:30

Marije:

Wow wat doen jullie veel en zien jullie veel... echt heel gaaf!! Stoer dat jullie toch de gletsjer opgegaan zijn... want ik weet nog dat ik dat zo super spectaculair vond... haha doorzetters!! ... en jullie hebben nog maar een maandje???? Men, dat gaat echt heeeeeeel hard, nou geniet er nog maar even intens van hoor! En om je alvast in de stemming te brengen: als ik hier tussen de lamellen doorkijk uit mijn raam zie ik: NIETS, want het is al 2 dagen super mistig!!! Wel een super mooi weekend weertje gehad, echt perfect weer om gletjers te beklimmen, grote wandelingen door nationale parken te maken, te abseilen... door prachtige hoge watervallen roetsjen...... tja maar die hebben we hier allemaal niet ;-).... dus GENIET ERVAN!!

• 14 Februari 2008 - 10:29

Claartje:

wow Breg, dat zijn echt mooie foto's. Ik kan niet wachten totdat ik ze hier op beeldscherm zie en jouw verhalen er bij hoor. Geniet er nog van!!

dikke kus

• 14 Februari 2008 - 10:38

Geert!:

hee breg wo ik ben echt jalourse!! wat je allemaal doet wil ik ook zeker een keer naar nieuw zeeland! geniet nog de laatste maand want het is alweer bijna voorbij! groetjes je broertje!

• 14 Februari 2008 - 12:20

Piet En Sylvia:

Wat een mooi verslag van een mooie reis !
    Bijzonder mooie foto's. Is N.Z. nog relaxter dan Australie ?
    Wat schaft de pot dagelijks ?
    Hoe lang blijven jullie nog in NZ ?
    We blijven benieuwd naar verdere verslagen !

Veel vakantiegenot, Piet en Syl

• 14 Februari 2008 - 14:23

Karlijn:

Wat een geweldige foto's!! En wat een leuk verhaal wederom!
    Nog maar een klein maandje he!! Dus volop genieten nog! Vind het wel weer fijn als je terug bent hoor! :)
    dikke KUS

• 14 Februari 2008 - 18:27

Stefan:

jij durft veel Bregje.Ik vind de foto's leuk. Is het niet gevaarlijk om op de gletsjers te lopen? Bedankt voor de kaart, ik kreeg hem vlak na mijn verjaardag.Nog even en je bent weer terug in Nederland.Vind je dat wel leuk?
    nog veel plezier groetjes Stefan

• 14 Februari 2008 - 20:02

Hester:

Wow .... !!!! There's nothing more to say als je deze foto's ziet en deze verhalen leest, echt supergaaf! Geniet er dus inderdaad nog maar van, want dit heb je hier inderdaad niet (al is NL ooooook leuk natuurlijk, vooral de pizzabus natuurlijk!) Groetjes!!!!

• 15 Februari 2008 - 18:40

Hoi Bregje:

wat een mooie foto's. indrukwekkend weer. rare rotsen hebben ze daar. je staat al een tijdje op ons bureaublad van de computer. je weet wel die foto die gemaakt is bij yvonne in antwerpen van ons twee. probeer nu die foto van de kayak erop te zetten.
    kus en ik kan me voorstellen dat geert en karlijn een beetje jaloers zijn.
    kus van lille en edith

• 15 Februari 2008 - 20:45

Annemiek:

Met de griep in mijn hoofd komen jouw verhalen en super foto's via de computer als een zonnetje de kamer in.
    Heerlijk om je enthousiaste verslag te lezen!

Dikke kus
    Annemiek (in bed met een warme pyama en dikke sokken....)

• 16 Februari 2008 - 15:59

Floor:

Ha die Breg!

Hoe is het mogelijk dat jullie (iedere keer als ik denk dat jullie het meest gave, ultieme, spannendste, etc iets gedaan hebben) jezelf iedere keer weer overtreffen???????? Wat doen jullie veel mooie en vooral ook spannende dingen!!! Ik ben echt stinkend jaloers!!!

Ben heeeeeeeeel benieuwd wat jullie in het volgende verhaal weer allemaal gedaan en gezien hebben!

Geniet er nog even lekker van!!!!

Liefs Floor

• 20 Februari 2008 - 18:33

Suzie:

ha breg,
    echt super allemaal! voor jou gaat de tijd natuurlijk kei snel, maar hier duurt het ondertussen best lang voordat je terug bent! nog een paar weekjes en dan mag je alles nog een keer uitgebreid vertrellen.
    tot snel, dikke kus suus

• 21 Februari 2008 - 14:00

Susanne:

Hi there girls!! Mooi he, het Zuid Eiland! Ik zie dat jullie je echt aan het vermaken zijn, geweldig. En je maakt ook super fotos! Good gedaan hoor, die gletsjer wandeling, ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is. Geniet nu maar lekker in Queenstown, en gaan jullie ook naar Arrowtown? Da's ook de moeite waard...
    Als jullie nog iets nodig hebben, dan horen wij het wel he? En nogmaals, het was heel leuk om jullie beiden hier in Wellington te hebben. Groetjes, Susanne

• 29 Februari 2008 - 08:12

Robert:

Bregje,
    voordat je jaloers wordt, ook voor jou een berichtje op de website. Wij zijn gisteravond geland en beginnen vandaag aan het moeizame jetlag-herstel. Ik hoor nog wel hoe het bij jullie afgelopen is of zie jullie misschien zelfs eens in Antwerpen of Eindhoven (waar ik heeeeeel af en toe kom)

groetjes
    Robert

PS voor de zekerheid: robert_schoberle@yahoo.com