Waiheke - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bregje Ramakers - WaarBenJij.nu Waiheke - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bregje Ramakers - WaarBenJij.nu

Waiheke

Door: Bregje

Blijf op de hoogte en volg Bregje

04 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

Een heel gelukkig nieuwjaar voor iedereen!
Dit jaar waren wij als 1 van de eersten aan de beurt! 12 uur vroeger dan in Nederland vierden we dit jaar ons oud op nieuw. Heel raar, want het is hier niet koud en geen regen maar de zon schijnt volop, het is warm en we worden lek gestoken door de muggen! Maar toch is het vieren van oud op nieuw niet heel veel anders hier in Nieuw-Zeeland dan in Nederland. Eerst lekker samen eten (dan wel een BBQ), gezelligheid met wat vrienden en familie drinken, proosten met champagne op het nieuwjaar, vuurwerk afsteken en dan weer verder feesten.
Maar goed, nu sla ik wel een heel stuk over, van Sydney opeens naar oud op nieuw. Ik zal maar van voren af aan beginnen:

Na Sydney zijn we naar Auckland gevlogen. Eenmaal in Auckland aangekomen zijn we eigenlijk gelijk opzoek gegaan naar werk. Onze portemoneen waren namelijk goed uitgedund en we hebben dus weer wat geld nodig. Tussendoor hebben we ook even de stad Auckland verkend en zijn we langs velen barretjes geweest. Na niet al te lang zoeken kregen we een aanbod van een bar/discotheek om een proefdag te draaien op een wijngaard (familie van de bazin van die bar/discotheek bezit die wijngaard). Leek ons erg leuk dus hebben we het aanbod aangenomen. De wijngaard ligt op een eiland voor de kust van Auckland, Whaihiki Island. Het is een klein stukje Zuid-Frankrijk met veel wijnvelden en een heuvelachtig landschap. Eenmaal hier een proefdag gedraaid te hebben wilde we eigenlijk niet meer terug naar de stad en werkten we liever op een wijngaard (keuken, bediening, de wijnplanten verzorgen: afwisselend werk). We hebben de bazin van de bar/discotheek vriendelijk bedankt en hebben afspraken gemaakt met de eigenaren van de wijgaard.

Ik kan je vertellen dat het niet echt verleidelijk is om hier in Nieuw-Zeeland te gaan werken. Ik verdien namelijk echt bar weinig (voel me net weer 16 jaar!) en we werken nu 6 dagen per week om toch nog genoeg geld bij elkaar te kunnen verdienen. De lonen liggen hier niet zo heel hoog terwijl je de prijzen van gewone boodschappen eigenlijk wel kan vergelijken met de prijzen in Nederland. We blijven hier werken tot ongeveer midden januari en dan hebben we er waarschijnlijk weer helemaal genoeg van en kunnen we weer gaan genieten van het heerlijke vakantie gevoel!
Maar geen zorgen, elke dag na het werk kunnen we nog lekker genieten van de zon en zitten we lekker buiten om te eten en om van het mooie landschap te genieten met de ondergaande zon. Het vakantiegevoel zit er dus nog steeds een beetje in! Want ons huisje waar we nu in wonen staat tussen de wijnvelden! We delen het huisje met nog 2 andere jongens die hier ook werken. Heel fijn, want ze willen graag voor ons zorgen en koken dus eten voor ons, doen de boodschappen enz. En daarnaast is het ook gezellig met de jongens (1 uit Ierland, de andere uit Brazilie). Samen met hun, wat vrienden van die Ier en onze baas hebben we op oudjaars avond een BBQ gehad, wat marshmellows gegeten, gedronken, geproost op nieuwjaar, vuurwerk bekenen...en binnengeglipt bij een heel duur feest, waar wij dus niet voor wilde betalen maar dat we wel graag mee wilde maken.
Nieuwjaar was dus erg gezellig en geslaagd...maar wel anders zonder familie en vrienden.
Na dit avontuur van het werken op een wijgaard gaan we met onze eigen auto, die we in Auckland gekockt hebben, door Nieuw-Zeeland onze reis verder zetten. Het plan is om veel te gaan camperen en zo het geld uit te sparen wat we hier betalen voor de hostels. Onze auto is ook al weer verkocht aan de vorige eigenaren die na het vieren van kerst, oud op nieuw en een bruiloft in hun thuisland weer terug komen naar hier. Daar maken we dus nul komma nul verlies op!

Paar dingetjes over Nieuw-Zeeland:
- Als je 'vet cool' of 'kei gaaf' wilt zeggen hier, zeg je: 'sweet as!'
- Je kunt een typische Kiwi (Nieuw-Zeelander) herkennen aan zijn dialect: na elke zin volgt er 'Ehj'
- Het weer hier is erg vreemd. In elke dag zitten 4 seizoenen. Als je dus denkt dat het gaat regenen, kan een minuut later de zon volop schijnen.

p.s er staan ook nieuwe foto's bij het verslag van Sydney!

• 03 Januari 2008 - 22:24

Anka:

Bregjeeeeee!!

Voor mij is het nog donderdag avond en voor jullie al vrijdag ochtend... Das toch een raar idee.. de een moet nog op stap en de ander heeft al een kater ;) Zo groot is de afstand zeg maar..hihi

Moest laatst nog aan je denken en dat er al lang geen verhaal over jullie avonturen was geweest... Maar gelukkig je leeft nog :) Ook voor jou ( en charlotte) natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!! Maar ik denk zo dat dat wel goed komt..

Geniet ervan mup.

Liefs

• 04 Januari 2008 - 07:28

Floor:

Ha die Breg!

Gelukkig nieuwjaar!!!! Al is dat voor jullie langer geleden dan voor ons haha, raar he, om als eerste aan de beurt te zijn? En dan ook nog lekker buiten (!!!) vieren... Ik vond dat vorig jaar heel apart...
    Ziet er weer goed uit, daar waar jullie zitten! Jammer dat het werk zo slecht betaald, maarja...je kan niet alles hebben, haha.

Ik hoop dat 2008 net zoveel mooie avonturen brengt als 2007 voor jullie!!!
    Geniet er nog maar lekker van! En uh... niet te hard werken he?!

Liefs Floor

• 04 Januari 2008 - 08:13

Marije:

Ola!! Hierbij ook vanuit mijn pizza gezien...: de allerbeste wensen voor 2008!!! Maak er weer een mooi jaartje van met misschien meer centjes... maar minder mooi uitzicht!!! Dus ik zou zeggen geniet er maar heel erg veel van, want voor je het weet kijk je weer vrolijk tegen huisjes, bakstenen en uitlaasgassen aan en moet je weer met Anka ;( werken, hihihi!!!

He ank, jij ook de beste wensen he... en misschien een hoofdpijnpilletje!!
    Doei doei!!

• 04 Januari 2008 - 08:33

Suus:

Je verhaal vrolijkt mij op, tijdens deze saaie werkdag!!
    Mooie foto's ook! Neem je een fles wijn mee van de druiven die je zelf geplukt hebt? :)
    Nu nog even door werken daar, en dan heeeeel veel plezier met verder reizen!

Liefs Suus

• 04 Januari 2008 - 10:39

Piet En Sylvia:

Bregje en Lotte,
    bedankt voor het gave reele verslag van het dagelijkse leven in Auckland. We blijven genieten van jullie foto's en veslagen en maken het daarom bijna zelf mee. Heel goed.
    En natuurlijk nog de beste wensen voor de komende periode en zorg dat het leven daar leuk blijft.

veel groeten van P en S

• 04 Januari 2008 - 20:52

Annemiek:

Ha die Bregje!!

Harrie en ik wensen je een pr8ig, m8ig en reus8ig 2008!!

Wat heerlijk om je verhalen te lezen.
    Ik heb net alles nog eens doorgelezen; zoveel afwisseling!! Sweet as...!
    Wat ben je toch een geluksvogel dat je zo'n prachtige reis kunt maken!
    Blijf met volle teugen genieten!
    En ach, werken en niet zo veel verdienen lijkt me op zo'n plek heel wat minder erg dan in Nederland.

Harrie en ik zijn net terug van ruim twee weken Portugal. Het was (weer) heerlijk.
    Lekker in de zon werken, 's-middags buiten eten en 's-avonds moe en voldaan met een glas rode wijn voor de open haard da's ook genieten.

Dag Breg, groeten voor Charlotte en tot mails.
    Dikke zoen
    Annemiek

• 05 Januari 2008 - 20:48

Didi:

He die Breg en Lotte,
    Je moet ons niet zo lang meer laten wachten hoor. Wij/ik maar elke dag op onze/mijn mail kijken of er weer iets te lezen valt (hoezo klinkt dit sneu)
    Nee hoor zo erg was het niet, maar ik heb wel een paar keer gekeken of ik weer mocht lezen wat je hebt gedaan. Heel gelukkig nieuwjaar enzo en ook voor Lot. Ik mag ook weer bijna aan het werk na wtee weken helemaal niks te hebben mogen doen. Oooooo wat erg. Ik hoop dat je als je nog een ander baantje moet zoeken (is dat het plan?) dat je meer gaat verdienen, maar dat het wel nog steeds leuk is. Waarschijnlijk had je in die kroeg toch meer gekregen, of is dat daar niet zo goed met de fooien als hier?
    Nou dat was het weer even van deze kant.
    Groetjes en een dikke kus Didi

• 08 Januari 2008 - 21:54

Lille En Edith:

Ha Bregje,
    Beetje laat, maar toch heel erg gemeend. Nog veel geluk in het nieuwe jaar. Dat jouw wensen in vervulling mogen gaan. We zijn ook op vakantie geweest. In Frankrijk maar. Vlakbij dus, tis maar hoe je het bekijkt. Het was heerlijk en ook daar was het net alsof oud en nieuw geen oud en nieuw was. We vroegen aan een francaise of er ook vuurwerk zou zijn om twaalf uur. Nee, zei ze, het is niet het seizoen. We zaten op het platteland, la vraie campagne.In Parijs is het wel wat anders.
    Bregje, zie en ook veel geluk aan Lotte.
    Kus.